Dag 5 : Harriniva Wilderness Hotel - wandelen

donderdag 8 maart 2018

Het is weer berekoud geweest vannacht (-29 °C).
Ook deze ochtend is het maar frisjes :) zo’n -26 °C om 9u.
Net als gisteren blijf ik nog even binnen. Iets na 11u begin ik me in mijn warme kleren te hijsen.

Het ochtendwandelingetje begin ik langs het bos. De laagstaande zon geeft overal lange schaduwen.


Even verderop vertrekken er net hondensledes uit het kennel. De husky’s hebben er zin in !


Doorheen heel Lapland staan hutjes die rendierhoeders, jagers of trekkers kunnen gebruiken. Deze staat bij het hotel in de buurt en wordt niet echt gebruikt. De meesten zijn ook niet zo mooi.
Deze hutjes zijn altijd open en iedereen mag ze gebruiken. Je vindt er droog hout zodat je je kan verwarmen. Afspraak is wel dat je voor je vertrekt de houtvoorraad terug aanvult.


Wat me opvalt is dat de berkenbomen niet besneeuwd zijn terwijl de dennenbomen helemaal onder de sneeuw zitten. Kleinere struiken buigen helemaal neer door het gewicht van de sneeuw. Ze bieden zo een schuilplaats voor onder andere konijnen.




Zoals op andere wandelingen kom ik ook nu weer bij de rivier uit.
In de verte zie je het kerkje van Muonio liggen.




Eenmaal terug bij het hotel zit deze trouwe husky op zijn baasje te wachten. Het is -19 °C maar dat deert hem niet. Lekker het neusje in de zon en genieten maar.



Namiddag heb ik me opgegeven om te gaan langlaufen. Ik heb nog nooit op latten gestaan.
We krijgen een woordje uitleg en beginnen aan de tocht. Het lukt wel maar ik heb teveel last van een oude schouderblessure bij de armbewegingen. Ik besluit om niet mee te gaan. Mijn schouders zijn net beter en ik zou het niet graag terug verergeren.

Aangezien ik toch warm ingeduffeld ben, besluit ik om te gaan wandelen.
Net als gisteren zet ik de Here We Go App aan. Ik zou hier niet graag ergens verloren lopen.

Het eerste deel van de wandeling volgt het langlauf (en sneeuwscooter) parcours.
Zoals wij wandelpaden hebben, zo hebben ze hier speciale paden voor langlaufers en scooters, compleet met eigen bewegwijzering.



De straat oversteken is gemakkelijk. Je gaat gewoon onder de weg door over een bevroren riviertje.



Nog een soort schuilhut, met op de achtergrond de berg Olos (met de prachtig besneeuwde bomen)



Nog maar eens een zicht op de mooi bedekte bomen.
Aan de noordzijde van de bomen hangt veel meer sneeuw.
Terwijl ik deze foto maak, hoor ik ergens iets kloppen. Dat moet wel een specht zijn. Ik ga wat in de richting van het geluid en dan vind ik hem. De specht is al volop bezig met een nest te maken.



Daarna keer ik een stukje terug tot aan het langlauf/scooter pad dat richting het dorp gaat. Ook hier aan de horizon een mooi besneeuwde berg.
De temperatuur is -14° C en zo in het zonnetje heb ik het zelfs wat warm !


Ik wil niet helemaal tot in het dorp gaan maar gewoon een grote tour rond het hotel doen.
Via een klein paadje moet ik terug bij de hoofdweg uitkomen.


Wat is dit een leuk weggetje. Bijna niet bewandeld of bereden. Lekker dikke sneeuw dus, die kraakt zo heerlijk onder mijn laarzen. Dit is genieten !



En mijn plan is gelukt. Ik kom netjes weer uit bij de weg. By the way, dit is de E8. De hoofdwegen liggen er sneeuwvrijer bij dan de andere wegen. Hier wordt niet gestrooid, enkel na een sneeuwbui wat sneeuwgeruimd.


Mijn wandeling was 5.5 km. Rond 17u15 ben ik terug aan het hotel.
Even nog een kopje thee en tegen 17u45 terug naar buiten voor een zonsondergang.
Die is niet zo bijzonder vandaag vergeleken met de vorige dagen.




Na het avondeten ga ik nog langs de rivier wandelen. De temperatuur is weer gezakt naar -19 °C.
Ik hoop stilletjes om nog eens noorderlicht te zien. Jammer, geen aurora. Wel sneeuw. Dikke vlokken deze keer.

Zo en hier is dan zo ongeveer hetgeen je aandoet bij deze temperaturen.
Een thermische lange onderbroek met daarover je gewone lange broek, een thermisch shirt, een dunne fleece trui, een dikke fleece trui, wollen liner sokken, dikke wollen sokken, laarzen met wollen voering en een overall, binnen en buitenwanten.
Afhankelijk van de activiteit : bivakmuts, buff, oorwarmers of een muts.


Tijd om dit allemaal aan te trekken: in het begin van de vakantie een dikke 10 minuten, nu ben ik er al handiger in en ben ik op nog geen 5 minuten klaar.